Gyalogló

3. Túra Keszőhidegkútra a piros sáv jelzésen

Útravaló

„Ember,
én égek kályhádban téli éjszakákon,

én vetek rád árnyat, üde-frisset nyáron,
ágy vagyok: altatód, asztal: jóllakatód,
énbelőlem ácsolsz hajlékot és hajót,
vagyok kapud, ládád, kapanyeled, orsód,
születtedben bölcsőd, holtodban koporsód,
fúró és faragó kedvedben hű társad,
én kérlek, vigyázz rám, az erdőt ne bántsad!”
(az erdő sóhaja)

„Székő” túra

Miszla-Nagyszékely útvonalvázlat:

A falu központjából indulunk, végighaladunk a Fő utcán. A Biborba érkezünk. Balra a Szittyónak nevezett területen van a miszlai tó, csodálatos természeti környezetben. A Biborban, mint a faluban is, láthatunk szépen felújított parasztházakat. A Bibort elhagyva a Badicsi-lapon utunk jobbra kanyarodik. Akácokkal szegélyezett, magas löszfalak közt kanyargó útra érünk. A kistáj arculatát a lösz sajátos lepusztulásformái (löszmélyút, löszszakadék, löszszurdik, löszpiramis, löszdolina) teszik változatossá. A löszformák mindenütt kifejlődtek, számos helyen csoportosan is előfordulnak, de felszínformáló jelentőségük nincs, csupán színező elemei a tájnak. A közlekedés által, viszonylag szűk sávban, növényzetétől megfosztott felszín egyre kevésbé állt ellen a természeti erőknek, azok folyamatosan koptatták a löszös anyagot, és az elfolyó csapadékok is erre kerestek utat. Így fokozatosan az eredeti szint alá kerültek. Az évszázadok alatt ez a szintváltozás elérte a 2-10 métert is. Így alakultak ki a löszmélyutak, horhosok. A csapadék által lemosott partoldalak láttatni engedik a fák gyökereit. A „nagyszéköli horgost” elhagyva, a Badicsi „hegytetőn” a távolban az uzdi adótorony magasodik. Valamikor itt a közeli Páskomban szőlőt műveltek a miszlai gazdák. Alattunk már Nagyszékely, a pincesorok között leereszkedünk a faluba. Sokszor megjárták ezt az utat a miszlaiak, hiszen Nagyszékelyben volt orvos, gyógyszertár, szatócsbolt, élelmiszer-és húsbolt. Átmentek a vásárba is. A nagyszékelyi pékségből lovaskocsival hordták a kenyeret Miszlára. A még megmaradt épített környezet, a sváb porták, hosszú parasztházak, a partba vájt konyhák, pincék, az egységes utcakép egyedi hangulatot varázsol a falunak.

Nagyerdei túra

Miszla-Pincehely útvonalvázlat:

Nagyerdei túra tavasszal (videó)

(Indításhoz kattintson a hivatkozásra!)

Induljunk  a  falu központjából a Kis utca felé, azon tovább  a Belecskára vezető erdei műút felé. Együtt halad a piros és a zöld sáv jelzés. Az utolsó házat elhagyva  a zöld jelzést követve hamarosan letérünk jobbra, az erdő irányába. Három utat látunk. A hegy mindkét “lábánál” jobbról és balról is halad út. A középsőt kell választanunk, amely felvezet a gerincre és azon egyenesen halad a pincehelyi adótoronyig. Lassan felkaptatunk. Széles, könnyen járható erdei úton haladunk. Akácfák és kőrisfák között. Ha tavasszal sétálunk erre, gyönyörködhetünk a magas, virágba borult kőrisfák látványában, amelyek csakúgy, mint az akácok, illatukkal beterítik az erdőt. A kakukk éneke csak ráadás. Utunkat a madártejnek nevezett  növény bájos fehér virágai kísérik, amelyek nemcsak a fák alatt, de az út porából kinőve is virítanak. Lassan mögöttünk maradnak a magas kőrisfák, akácosban haladunk tovább, egyenesen.

Csak akkor választunk útirányt, amikor velünk szemben a fák között felbukkan a pincehelyi adótorony. Ha jobbra kanyarodunk, leereszkedünk a faluba, Pincehelyre. Ha egyenesen megyünk tovább, egy fenyves szegélyezte löszmélyútra érünk, amely a toronyhoz vezet. Itt kicsit elidőzhetünk. Visszautunk nem halad végig a zöld jelzésen. Körülbelül félútig visszasétálva balra letérünk arról és a hegy lába mellett ereszkedünk lefele. Az erdőt nemcsak nagysága, de szépsége jogán is méltán nevezik Nagyerdőnek. Valaha a miszlai iskolások ide jártak kirándulni és a nagyerdei majálisok máig emlegetettek az idősebbek körében. A bált a tisztáson tartották, amelyre a pincehelyi legények is átjártak.

Csodálatos ez az erdő. Gyertyános, cseres-tölgyes erdő, amelyet juharfák tarkítanak. Több bekerített csemetekert mellett is elhaladunk. A kék és sárga színben pompázó vadvirágmezők megállásra késztetnek. Az út mellett végig vadlesek, ezekre felmászva megpihenhetünk. Kiérve az erdőből szántóföld mellett haladunk, majd hamarosan kiindulópontunkhoz , a gerincre vezető zöld jelzéshez érkezünk. Sétáljunk vissza a falu felé. Mielőtt a műútra érnénk, balra menjünk fel a domb tetejére, innét nagyon szép kilátás nyílik a falura és a környező dombokra. A természetet szeretők bizonyára felfedezik majd a nagyerdei túra rejtett szépségeit.

(A fotók a nagyerdei túra során készültek, nagyításhoz kattintson a képre!)

Gyaloglás Keszőhidegkútra

Miszla-Keszőhidegkút útvonalvázlat:
(forrás:www.turistautak.hu)

Felirat a hidegkúti forrásnál

A  falu központjából indulunk a Kis utcán át a Belecskára vezető erdei út fele. Egy darabig együtt halad a piros és a zöld sáv jelzés, majd  a faluból kiérve kettéválik. Rövid séta után hamarosan le kell térnünk az aszfaltos útról és balra az erdőbe vesszük az irányt. Ez egy csodálatos útvonal széles, jól járható (kerékpárral is) erdei úttal, amelyet hatalmas bekerített zöld tisztások öveznek. A tisztások mentén vadlesek. Feltétlen vigyünk távcsövet, ha csendben haladunk, kedvező a széljárás és szerencsénk is van, akár a legelésző dámokkal is találkozhatunk. Az erdő minden évszakban gyönyörű. Gyümölcsét kínáló szederfasor, akácligetek, diófás ligetek, fenyves és tölgyes váltják egymást.  Az aljnövényzet sűrű, a cserjeszint gazdag. Amikor feltűnik a magas, kopasz fa (ld. videó), kiérünk az erdőből és sűrű cserjésben folytatódik utunk. Hamarosan letérünk erről az útról balra kanyarodva,  és felfele kaptatunk. A domb tetejére érve alattunk egy völgykatlanban pillanthatjuk meg Keszőhidegkutat. Jobbra, lefele kell kanyarodnunk és a “hegy” tövében leereszkedhetünk a faluba.  Ahogy beérkezünk, jobbról láthatjuk a falu késő barokk stílusú evangélikus templomát, amelyet 1795-ben emeltek. Belső terét képtáblákkal díszített oldalkarzatok alakítják “háromhajóssá”. A képtáblák evangélikus templomban ritkán látható témagazdagsága miatt is érdemes felkeresni. A templommal szemben, az út bal oldalán találjuk a “hideg kút” forrást. Az útvonal könnyen járható, a jelzések jól láthatóak, kitűnően útba igazítanak. Minden évszakban érdemes végigjárni!

Miszla – Őszi levelek (Videó: Miszláról Keszőhidegkútra)

(Indításhoz kattintson a hivatkozásra!)

Galagonya Tájház
Miszla, Kis u. 255.

Borda József Helytörténeti Gyűjtemény
Miszla, Fő u.

Látogathatók előzetes bejelentkezéssel:

30 6321429, 30 2874175

Az olvasósarokban:

Mező János: Visszaemlékezések 2019.
Nagy Istvánné: Miszla temetői 2020.
Nagy Istvánné: Értékek Miszlán 2021.